Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Företagsekonomi 2, 30 hp

(Kurskod: FEG200)

Nivå

Grundnivå

Beskrivning

Du ska ha läst Företagsekonomi 1 eller motsvarande för att kunna bli antagen till Företagsekonomi 2.

Företagsekonomi 2 består av fyra delkurser:

  • Strategisk marknadsföring 7,5 hp
  • Strategi 7,5 hp
  • Lönsamhet och finansiering 7,5 hp
  • Operativ styrning 7,5 hp

Kursen Strategisk marknadsföring fokuserar på olika strategiska marknadsföringsprocesser och ger dig modeller och redskap för att kritiskt kunna analysera och applicera dem i relation till vår samtid. Du får även en inblick i marknads- och varumärkesbeslut när det gäller att balansera resurser och marknadsföringsstrategier i förhållande till möjligheter på marknaden.

I delkursen Strategi får du en bredare förståelse för organisationer och organisering med tonvikt på strategi. I kursen ingår föreläsningar och självständiga studier. Du tränas även i att grupp analysera strategiska problem där teori och praktik kopplas samman i en vetenskaplig essä som ni presenterar på ett seminarium.

Lönsamhet och finansiering innehåller metoder och modeller som du kan använda för att utvärdera reala och finansiella beslut. Kursen ger dig kunskaper inom grundläggande investeringskalkylering och företagsfinansiering.

Delkursen Operativ styrning ger dig verktyg som kan användas för styrning av operativ verksamhet med syfte att effektivisera den. Kursen tar upp centrala teman inom området operativ styrning exempelvis prognosmetoder, kapacitetsplanering, schemaläggning, materialplaneringsmetoder, kvalitetsstyrning och projektstyrning.

 

 

Behörighet och anmälan

Förkunskapskrav: Genomgången Företagsekonomi 1 30 hp (FEG100), alternativt Grundkurs i företagsekonomi 20 p (FEKA20) eller motsvarande.

Urval:

Högskolepoäng, max 225 hp

Företagsekonomi 2, 30 hp
Start Studietakt Period Anmälan
HT19 Dag, 100 % 2 sep 2019 - 19 jan 2020 Stängd
VT20 Dag, 100 % 20 jan 2020 - 7 jun 2020 Stängd
Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2015-09-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?