Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskningsområden

Flera av medlemmarna i sektionen bedriver forskning inom många områden och ingår därmed i flera olika forskarlag inom och utanför institutionen. Forskningsbeskrivningarna nedan ska därför ses i ett brett perspektiv, då sektionens forskning i många fall tangerar andra gruppers forskning.

Konsumentbeteende/Hållbar konsumtion

Forskning i konsumentbeteende/hållbar konsumtion rör konsumenters inköpsbeslut. Beslutsprocessen omfattar bl.a. att identifiera ett behov, skaffa information och utvärdera alternativ.

Marknadskommunikation och varumärkesstrategi

En viktig del av forskningen behandlar hur företag kan kommunicera med olika intressenter i syfte att bygga upp starka varumärken och skapa relationer till kundgrupperna. Centrala områden är bl a varumärken och deras betydelse, val och vård av kundgrupper, samt marknadskommunikation som länken mellan de två förstnämnda delarna.

Turism samt hotell- och restaurangekonomi 

Vid sektionen bedrivs genom Centrum för turism  (CFT) forskning och utbildning om turism- och besöksnäringen. Forskningen är huvudsakligen inriktad mot evenemang och festivaler, hotell och restaurang, turismens effekter, turisters konsumtionsbeteende, samt kulturturism

Sidansvarig: Emma Fröjd|Sidan uppdaterades: 2020-01-30
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?