Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Doktorandprojekt

Anti-consumption and its connection to consumer well-being

Considers Anti-consumption attitudes & values on both a macro and micro scale, with the first study considering the potential of social media/online communities to help negate negative correlations between anti-consumption attitudes and wellbeing stemming from a lack of power to control macro issues.

Misty Rawls, doktorand
 

Market practices in art settings

The first project, which constitutes the PhD thesis, regards the emerging marketization of street art and graffiti in Sweden. In the second project she studies the construction and implementation of the Swedish MU-agreement in the museum and gallery sector.

Hanna Borgblad, Doktorand

Mythmaking through Aestheticization acts

My thesis work is within marketing from a cultural perspective with a focus on aestheticization of consumption and market phenomena. In this PhD project, I trace the way in which myths are reenacted through aestheticizing acts. The study plumbs the market manifestation of cultural myths in the context of Nordic Consumer Culture by looking at the both level of producers and prosumers.

Ileyha Dagalp, Doktorand  

Mänskliga Rättigheter och Neoklassisk Teori: Vad Händer med Paradoxen i Multinationella Företags Marknadspraktiker?

Det finns i teorin ett paradoxalt förhållande mellan multinationella företags konkurrenskraft och de krav som följer av respekt för mänskliga rättigheter och social hållbarhet. Detta eftersom införlivandet av mänskliga rättigheter ofta innebär ökade kostnader för företag som inte kompenseras genom ökad konkurrenskraft eller vinst p.g.a. hur konsumenter värderar produkter på massmarknader. En fråga man kan ställa sig är då varför företag skulle acceptera att ”riskera” sin konkurrenskraft till förmån för mänskliga rättigheter, om detta strategiskt sett vore ofördelaktigt. Förvisso är företag normalt sett måna sitt rykte och trovärdighet. Men om konsumenter i slutändan upplever ett större värde i en–allt annat lika–billigare produkt, så kan ett socialt ansvarstagande som genomsyrar ett företag innebära en konkurrensstrategisk nackdel med mycket negativa konsekvenser för företagets finansiella utveckling. Mitt avhandlingsområde bygger alltså på vad som händer med detta till synes paradoxala förhållande när multinationella företag ska omsätta sitt konkurrensfrämjande arbete och socialt ansvarstagande i strategi och praktik.

Robin Bankel, doktorand
  

Sexistisk reklam

Detta forskningsprojekt är en kombination av marknadsföring och genusstudier, nämligen Sexistisk reklam. Jag är främst fokuserad på den underliggande ideologin av sexistisk reklam och hur kön porträtteras, förvrängs och skapas genom olika typer av reklambilder. Min ambition är att söka förståelse kring hur människor uppfattar sexistisk reklam, hur dem identifierar eller inte med porträtteringen, hur dem reagerar eller inte till den, men främst, hur reklamen påverkar dem, och därmed, hur den påverkar samhället i stort.

Irina Balong, Doktorand

 

 

Sidansvarig: Emma Fröjd|Sidan uppdaterades: 2019-08-13
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?