Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Eva Maria Jernsand

Postdoktor

Eva Maria Jernsand
Postdoktor
Marknadsföring
Akademisk grad: Doktor,
eva.maria.jernsand@handels.gu.se
031-786 1459

Rumsnummer: J214
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Eva Maria Jernsand

Mina doktorandstudier var baserade i ett transdisciplinärt forskningsprojekt i Kisumu, Kenya. Projektet delfinansierades av Mistra Urban Futures och deras samverkansplattform i Kisumu. Jag arbetade med andra doktorander samt praktiker och invånare i fiskebyn Dunga vid Viktoriasjön. Vårt gemensamma mål var att utveckla platsen för ekoturism. Min forskning handlade om att förstå och utveckla deltagande i platsvarumärkesarbete. Det innebär exempelvis att utforska vad som krävs för att den här typen av utvecklingsarbete ska bli deltagande. Jag samarbetade främst med en doktorand från design, Helena Kraff (HDK). Vi integrerade marknadsföring och design för att nå deltagande och att utveckla processer, metoder och verktyg tillsammans med det lokala samhället. Forskningen var både pragmatisk och kritisk. Vi utvecklade exempelvis en spiralformad modell för upplevelseinnovation där turismupplevelsens särdrag beaktas. Vi diskuterade också vilka grupper och individer som utelämnas och vem som har makten i deltagandeprocesser. Vi kritiserade konsensustänkande i platsvarumärkesarbete eftersom konsensus inte överensstämmer med den mångfacetterade karaktär platser har eller den pluralistiska tanken bakom demokrati och delaktighet. En hel del av vårt arbete handlade också om att förstå och utforska transdisciplinär forskning, då vi arbetade i ett utvecklingsland i ett projekt där forskning och praktik var sammanflätade och flera discipliner inblandade.

Efter disputationen är jag nu involverad i projektet Maritim utveckling i Bohuslän, där jag forskar kring utvecklingen av en innovationsarena för  maritim turism. Projektet är delvis EU-finansierat. En innovationsarena kan ses som ett led i det förväntade resultatet av projektet, dvs ”en modell för den framtida utvecklingen av det maritima näringslivet i Bohuslän, och skapa ökad samverkan runt frågor som transport, hamnar och näringslivsutveckling”. Innovationsarenan kan vara i form av kluster/nätverk, samarbeten kring specifika paket eller produkter eller fysiska mötesplatser, det som kan kallas testbäddar eller ”living labs”. Det kan också vara ett sätt att arbeta med gemensamma verktyg, strategier eller definitioner. Aktörerna kan vara forskare, den offentliga, privata och ideella sektorn.

 

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Platsvarumärke
  • Upplevelseinnovation
  • Hållbar Turism
  • Design
  • Transdisciplilnär forskning

Pågående forskning

Undervisningsområden

  • CSR i turism och evenemang
  • Upplevelseinnovation
  • Platsvarumärke
  • Transdisciplinär forsking

Utvalda publikationer

Tourism Experience Innovation Through Design
Jernsand, Eva Maria, Kraff, Helena, Mossberg, Lena
Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 15:1, s. 98, 2015

Participatory place branding through design: the case of Dunga beach in Kisumu, Kenya
Jernsand, Eva Maria, Kraff, Helena
Place Branding and Public Diplomacy, 11:3, s. 226-242, 2015

Visar 1 - 10 av 27

2018

Exploring integration activities organised by social enterprises: losing the subject in favour of language
Helena Kraff, Eva Maria Jernsand
Mistra Urban Futures 3rd annual conference - Realising Just Cities: Comparative Co-production, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Co-creation methodologies for students’ employability in the food sector: some evidence from the FOODbiz project
Chiara Rinaldi, Eva Maria Jernsand, Lena Mossberg
27th Nordic Symposium on Tourism and Hospitality Research, Alta, Norway, 24-26 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Scary seafood: an experience-based view on sustainable food production and consumption
Eva Maria Jernsand
Tomorrow’s Food Travel (TFT) conference, Centre for Tourism, University of Gothenburg, 8-10 October, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

A space of multiplicity, heterogeneity and co-creation: developing an innovation arena for tourism
Eva Maria Jernsand
ATLAS Annual Conference 2018, Copenhagen, Denmark, 26-29 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Collaboration across borders
Eva Maria Jernsand, Helena Kraff
Mistra Urban Futures' annual conference: Realising just cities - learning through comparison, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Democracy in participatory place branding: a critical approach
Eva Maria Jernsand, Helena Kraff
Inclusive place branding; critical perspectives on theory and practice, Abingdon, Oxon; New York, NY, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Place branding and (co-)innovation in a west Sweden context
Eva Maria Jernsand
The 26th Nordic Symposium of Tourism and Hospitality Research, Falun 4-6 October 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Learning through extraordinary tourism experiences: the case of oyster safaris in Lysekil and the oyster bar on Käringön
Sandhiya Goolaup, Eva Maria Jernsand
Abstract presented at the 9th International Congress on Coastal and Marine Tourism (CMT2017), University of Gothenburg, Sweden, 13-16 June, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Innovation as a vital part of place branding
Eva Maria Jernsand
Proceedings AIRTH 2017 – Innovation in Tourism and Hospitality – Preparing for the Future, Portoroz, Slovenia, 23-25 March 2017, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 27

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?