Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Benjamin Julien Hartmann

Universitetslektor

Benjamin Julien Hartmann
Universitetslektor
docent, Marknadsföring
Akademisk grad: Doktor,
benjamin.hartmann@handels.gu.se
031-786 1550

Rumsnummer: J909
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Benjamin Julien Hartmann

Benjamins forskningsintresse kretsar kring marknadsföring och konsumtionskultur och undersöker gränslandet mellan marknader, konsumtion, och samhälle. Hans prisbelönta forskning är publicerad i Journal of Consumer Research, Marketing Theory, Psychology & Marketing, Journal of Marketing Management, Consumption, Markets & Culture, och Advances in Consumer Research.

Innan Benjamin disputerade vid Jönköping International Business School läste han master programmet International Marketing and Brand Management i Lund, samt Diplom-Kaufmann vid Tekniska Universität i Berlin med inriktning marknadsföring och ledarskap.

  

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • marknadsföring, konsumtion, practices, varumärke, konsumtionskultur, nostalgi

Undervisningsområden

  • marknadsföring, konsumtion, varumärke

Utvalda publikationer

The electric guitar - marketplace icon
Östberg, Jacob, Hartmann, Benjamin
Consumption Markets & Culture, Vol. 18(5), pp. 402-410., 2015

Exploring consumptive moments of value-creating practice in online community
Hartmann, Benjamin J., Wiertz, Caroline, Arnould, Eric J.
Psychology & Marketing, 32:3, s. 319-340, 2015

Peeking behind the mask of the prosumer: Theorizing the organization of consumptive and productive practice moments
Hartmann, Benjamin
Marketing Theory, April, 1-18, 2015

Authenticating by Re-Enchantment: The Discursive Making of Craft Production
Hartmann, Benjamin, Östberg, Jacob
Journal of Marketing Management, Vol. 29(7), pp.882-911., 2013

Visar 1 - 10 av 20

2019

Cultural Retro Branding Strategies in the German Ostalgie Market
Markus Giesler, Katja H. Brunk, Benjamin J. Hartmann
2019 AMA Winter Academic Conference, Feb 22-24 Austin, TX, USA, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Nordic Consumer Culture Theory Research: Conversation in a Wine Bar
Benjamin J. Hartmann, Eric J. Arnould
"Nordic Consumer Culture: State, Market and Consumers", edited by Soren Askegaard and Jacob Östberg, Palgrave Mcmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

Emotion and practice: Mothering, cooking, and teleoaffective episodes
Susanna Molander, Benjamin J. Hartmann
Marketing Theory, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Märken och människor: Om marknadssymboler som kulturella resurser
Jacob Östberg, Anders Bengtsson, Benjamin J. Hartmann
Lund, Studentlitteratur, Bok 2018
Bok

Inventing a past: Corporate heritage as dialectical relationships of past and present
Olof Brunninge, Benjamin J. Hartmann
Marketing Theory, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Academic Liner Notes: A Re Inquiry of Chris Hackley’s (2012) CCT Blues
Benjamin J. Hartmann, Jacob Östberg
Consumption, markets & culture, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Zombie Brands
Benjamin J. Hartmann, Jacob Östberg
Brand Camp, University of Innsbruck. 5-7 April 2018., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Creating a Consumable Past: How Memory Making Shapes Marketization
Katja H. Brunk, Markus Giesler, Benjamin J. Hartmann
Journal of consumer research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Naked, Sweaty, and Free: Performing the Welfare State in the Sauna in Germany and Sweden
Benjamin J. Hartmann, Niklas Woermann
EAISM 9th Workshop On Interpretive Consumer Research, April 27-28 2017 Stockholm, Sweden., Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Brand Retrofication: How Old Brands Disrupt New Markets
Katja H. Brunk, Benjamin J. Hartmann, Markus Giesler
American Marketing Association Conference, Feb. 17-19 Orlando, FL., USA., Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 20

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?