Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Peter Zackariasson

Universitetslektor

Peter Zackariasson
Universitetslektor
docent, Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
peter.zackariasson@handels.gu.se
031-786 5388

Rumsnummer: J822
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Peter Zackariasson

Peter Zackariasson är sedan 2010 lektor och docent (2011) i företagsekonomi, med inriktning mot marknadsföring. Peter disputerade 2007 med en avhandling om utvecklingen av datorspel. 2003 presenterade han även sin licentiatuppsats om ledarskap i teknikintensiva miljöer. Parallellt med avhandlingsarbetet har Peter publicerat ett antal artiklar, konferenspapper och kapitel, samt en populärvetenskaplig bok. Ämnet för dessa texter har framför allt varit marknadsföring, organisering och teknik  inriktat mot spelutveckling.

I sin nuvarande forskning studerar Peter datorspelindustrin, som en del av kulturindustrierna, med avseende på ledarskap, kreativitet och marknadsföring. Delar av forskningen sker i samarbete med Gothenburg Research Institute.

Forskningsområden

  • Marketing
  • Arts marketing
  • Video Game Industry

Undervisningsområden

  • Marketing
  • Arts marketing
  • Advanced Qualitative methods

Visar 51 - 60 av 84

2009

Marketing in MMOGs: Market Segmentation, Virtual Identities and Product Positioning
Peter Zackariasson, Nils Wåhlin, Timothy L. Wilson
Association of Marketing Theory and Practice (AMTP), Georgia, USA., Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

Reflections on marketing in MMOGs
Peter Zackariasson, N. Wåhlin, Timothy L. Wilson
AMS Quarterly, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Technology and Change in the Swedish Architectural Industry
Gert-Olof Boström, Peter Zackariasson, Timothy Wilson
Competitiveness Review: An International Business Journal incorporating Journal of Global Competitiveness Vol 19(1) 46-62. Bingley, UK: Emerald Group Publishing Limited., Artikel i vetenskaplig tidskrift 2009
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2008

Game On: Competition and Competitiveness in the Video Game Industry
Peter Zackariasson, Timothy Wilson
Competition Forum, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2008
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2007

Challenges in Project Management:Grabbing the Elephant.
Barbro Anell, Thomas Blomquist, Markus Hällgren, Timothy Wilson, Peter Zackariasson
Projects & Profits, Special Issue, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2007
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Organisering kring hot och risk
Barbara Czarniawska, Andreas Diedrich, Tobias Engberg, Ulla Eriksson-Zetterquist, Eva Gustavsson et al.
Lund, Studentlitteratur, Lärobok 2007
Lärobok

Marketing of Video Games: A Project Managers View
Peter Zackariasson, Timothy L. Wilson
Sreedhar, G.V.S. (ed.) Gaming Industry - an Introduction. Chapter 6., Andra Pradesh, India, ICFAI Press, Kapitel i bok 2007
Kapitel i bok

Competition and Competitiveness in the Video Game Industry
Peter Zackariasson, Timothy L. Wilson
American Society for Competitiveness Conference. Goa, India, January, Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Heroines and "pink plots": The representation of gender in video games
Eva Gustavsson, Peter Zackariasson
Gender, Work and Organization, 5th international interdisciplinary conference. Keel University, UK, June 27-29., Paper i proceeding 2007
Paper i proceeding

Visar 51 - 60 av 84

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?