Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johan Hagberg

Professor

Johan Hagberg
Professor
Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493
0766-181493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är professor i företagsekonomi särskilt marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskning är inriktad på digitalisering av detaljhandel, konsumtion och marknader. I pågående forskningsprojekt studerar han digitala ekosystem och intermediering av försäkringar samt detaljhandel och sista milens transporter. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

Senaste böcker: Handelns Digitalisering: Undran inför framtidens affärer (2016) Marketing Performativity: Theories, practices and devices (2017) Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture (2017)

Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Han undervisar för närvarande i följande kurser: Marketing Trends (kandidat), Retail Marketing (master), Consumption & Markets (master), Managing Markets (master), Practice Theory in the Study of Consumption and Markets (forskarnivå), ANT in Business Administration Research (forskarnivå), Business Administration as a Research Field (forskarnivå).

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

How much is it? Price representation practices in retail markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Marketing Theory, 15:2, s. 179-199, 2015

Retail digitalization: Implications for physical stores
Hagberg, Johan, Jonsson, Anna, Egels-Zandén, Niklas
Journal of Retailing and Consumer Services, 2017

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans, Cochoy, Franck
European Management Journal, 2017

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Visar 51 - 60 av 93

2014

Digitalization of retailing: Beyond e-commerce
Johan Hagberg, Malin Sundström, Niklas Egels-Zandén
4th Nordic Retail and Wholesale Conference, Stockholm 5-6 November 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Consumers’ logistics in grocery shopping
Ulrika Holmberg, Johan Hagberg
3rd Nordic Conference on Consumer Research, Vaasa Finland 21-22 May 2014, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2013

Socio-cultural Retailing: What can retail marketing learn from this interdisciplinary field?
Christian Fuentes, Johan Hagberg
International Journal of Quality and Service Sciences, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Fyrkantifieringen av handeln
Johan Hagberg, Daniel Normark
Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

‘Funny bikes’: A comparative/quantitative video analysis of biker logistics (Göteborg and Toulouse)
Franck Cochoy, Hélène Ducourant, Cédric Calvignac, Roland Canu, Johan Hagberg et al.
Mobility Futures, Global Conference, 4-6 September 2013, Lancaster University, UK., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Agencing mobile consumers: An exploration of the shopping bag and the shaping of consumer agencies in retailing
Johan Hagberg
ESF Exploratory Workshop “Agencing Markets”, Institut d’Etudes Scientifiques de Cargèse (IESC) – FRANCE, 17-20 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Consumer logistics – portability and mobility during shopping trips
Ulrika Holmberg, Johan Hagberg
22nd Nordic Academy of Management Conference. University at Iceland, Reykjavik, August 21-23, 2013, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2013
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The production of social space: shopping malls as relational and transductive spaces
Johan Hagberg, Alexander Styhre
Journal of Engineering, Design and Technology, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2013
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Glöm inte konsumenten i logistikkedjan
Johan Hagberg
Transportnytt, Artikel i övriga tidskrifter 2013
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 51 - 60 av 93

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?