Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Peter Zackariasson

Universitetslektor

Peter Zackariasson
Universitetslektor
docent, Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
peter.zackariasson@handels.gu.se
031-786 5388

Rumsnummer: J822
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Peter Zackariasson

Peter Zackariasson är sedan 2010 lektor och docent (2011) i företagsekonomi, med inriktning mot marknadsföring. Peter disputerade 2007 med en avhandling om utvecklingen av datorspel. 2003 presenterade han även sin licentiatuppsats om ledarskap i teknikintensiva miljöer. Parallellt med avhandlingsarbetet har Peter publicerat ett antal artiklar, konferenspapper och kapitel, samt en populärvetenskaplig bok. Ämnet för dessa texter har framför allt varit marknadsföring, organisering och teknik  inriktat mot spelutveckling.

I sin nuvarande forskning studerar Peter datorspelindustrin, som en del av kulturindustrierna, med avseende på ledarskap, kreativitet och marknadsföring. Delar av forskningen sker i samarbete med Gothenburg Research Institute.

Forskningsområden

  • Marketing
  • Arts marketing
  • Video Game Industry

Undervisningsområden

  • Marketing
  • Arts marketing
  • Advanced Qualitative methods

Visar 31 - 40 av 84

2012

New Perspectives in Management Education
Amann Wolfgang, Monica Kerretts-Makau, Pio Fenton, Peter Zackariasson, Shiv Tripathi
Manchester, Excel Publishing, Bok 2012
Bok

Aristotle’s intellectual virtues and Executive Business Education
Peter Zackariasson
in Wolfgang Amann, Monica Kerretts-Makau, Pio Fenton, Peter Zackariasson and Shiv Tripathi eds. New Perspectives in Management Education, Manchester, Excel Publishing, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Through the Looking Glass Sharply
Peter Zackariasson, Timothy L. Wilson
in Peter Zackariasson and Timothy L. Wilson eds. The Video Game Industry: Formation, Present State, and Future, New York, Routledge, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

Marketing of Video Games
Peter Zackariasson, Timothy L. Wilson
in Peter Zackariasson and Timothy L. Wilson eds. The Video Game Industry: Formation, Present State, and Future, New York, Routledge, Kapitel i bok 2012
Kapitel i bok

2011

Carry on! Understanding creativity through popular culture
Peter Zackariasson, Alexander Styhre
the SCOS Conference, Istanbul, July 2011, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Marshall McLuhan, Video Games and the Secret Life of Walter Mitty
Timothy Wilson, Peter Zackariasson
Northeastern Association of Business, Economics and Technology, Oct 18-19., Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Marketing of Video Games in the Cultural Economy
Peter Zackariasson
Young Scholars Forum of the 10th International Marketing Trends Conference, Paris 20-22 January, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Carry on! Understanding Creativity Through Popular Culture
Peter Zackariasson, Alexander Styhre
SCOS 14-17 July, Istanbul., Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Playing the Game: Leveraging artistic freedom and financial pressure in video game development
Peter Zackariasson, Ulf Sandqvist
Scandinavian Academy of Management conference. Stockholm, Sweden, 22-24 August., Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

2010

The Dematerialisation and Democratisation of Currencies: a historical description of currencies and how the physical has been replaced with the virtual
Ulf Sandqvist, Peter Zackariasson
Internet Research 11.0, 21-23 October, Gothenburg Sweden, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Visar 31 - 40 av 84

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?