Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johan Hagberg

Professor

Johan Hagberg
Professor
docent, Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493
0766-181493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är professor i företagsekonomi särskilt marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hans forskning är inriktad på digitalisering av detaljhandel, konsumtion och marknader. I pågående forskningsprojekt studerar han digitala ekosystem och intermediering av försäkringar samt detaljhandel och sista milens transporter. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

Senaste böcker: Handelns Digitalisering: Undran inför framtidens affärer (2016) Marketing Performativity: Theories, practices and devices (2017) Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture (2017)

Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Han undervisar för närvarande i följande kurser: Marketing Trends (kandidat), Retail Marketing (master), Consumption & Markets (master), Managing Markets (master), Practice Theory in the Study of Consumption and Markets (forskarnivå), ANT in Business Administration Research (forskarnivå), Business Administration as a Research Field (forskarnivå).

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

How much is it? Price representation practices in retail markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Marketing Theory, 15:2, s. 179-199, 2015

Retail digitalization: Implications for physical stores
Hagberg, Johan, Jonsson, Anna, Egels-Zandén, Niklas
Journal of Retailing and Consumer Services, 2017

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans, Cochoy, Franck
European Management Journal, 2017

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Visar 31 - 40 av 90

2016

Format
Johan Hagberg
Hagberg, Johan & Jonsson, Anna (red) Handelns digitalisering - Undran inför framtidens affärer, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Fixing, sticking and computerising prices: a contemporary archaeology of price tags
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
The 4th Interdisciplinary Market Studies Workshop, School of Management, University of St Andrews, St Andrews, 8-10 June 2016. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

How Electronic Shelf Labels ’coopete’ with paper price display: on the resistible digitization of prices in contemporary supermarkets
Bastien Soutjis, Franck Cochoy, Johan Hagberg
23rd International Conference EIRASS, Edinburgh, 11-14 July 2016., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

On the digitalization of price tags: looking at the mundane fingers of the (in)visible hand (1922-2015)
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
4S/EASST Conference 2016: Science and Technology by Other Means, Barcelona, 31 August - 3 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Loyalty and price mediations: Tracing devices in the history of US grocery retailing
Johan Hagberg, Hans Kjellberg, Franck Cochoy
2nd workshop on the evolution of the retail trade in the 20th century, Uppsala, Sweden, 22-23 September, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

On the origins and challenges of price digitization
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
The 5th Nordic Retail and Wholesale Conference, Aarhus Denmark, 9-10 November, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The challenge of building customer value in delivery of online grocery-a comparison between a pure player and a multichannel grocery chain.
Catrin Lammgård, Malin Sundström, Johan Hagberg
ACRA Conference, April 13-16, Secaucus, New jersey, USA. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Ständigt slölyssnande: Om digitaliseringens påverkan på musikkonsumtionen
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Johan Hagberg, Malin Sundström, Niklas Egels-Zandén
International Journal of Retail & Distribution Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Retailing, digitalization and urban freight: A multiple case study of consumer logistics innovations in urban areas
Johan Hagberg, Catrin Lammgård
Metrans International Urban Freight Conference 21-23 October 2015 Long Beach, CA, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 31 - 40 av 90

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?