Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Peter Zackariasson

Universitetslektor

Peter Zackariasson
Universitetslektor
docent, Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
peter.zackariasson@handels.gu.se
031-786 5388

Rumsnummer: J822
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Peter Zackariasson

Peter Zackariasson är sedan 2010 lektor och docent (2011) i företagsekonomi, med inriktning mot marknadsföring. Peter disputerade 2007 med en avhandling om utvecklingen av datorspel. 2003 presenterade han även sin licentiatuppsats om ledarskap i teknikintensiva miljöer. Parallellt med avhandlingsarbetet har Peter publicerat ett antal artiklar, konferenspapper och kapitel, samt en populärvetenskaplig bok. Ämnet för dessa texter har framför allt varit marknadsföring, organisering och teknik  inriktat mot spelutveckling.

I sin nuvarande forskning studerar Peter datorspelindustrin, som en del av kulturindustrierna, med avseende på ledarskap, kreativitet och marknadsföring. Delar av forskningen sker i samarbete med Gothenburg Research Institute.

Forskningsområden

  • Marketing
  • Arts marketing
  • Video Game Industry

Undervisningsområden

  • Marketing
  • Arts marketing
  • Advanced Qualitative methods

Visar 11 - 20 av 84

2015

Online Gaming and Business Models
Peter Zackariasson
Aphra Kerr and James Ivory, CMC: Online Gaming. International Encyclopedia of Digital Communication & Society, London, Blackwell-Wiley, Kapitel i bok 2015
Kapitel i bok

2014

Exposing the Monster in Media: A study of Ducati’s product placement strategies
Peter Zackariasson
19th DMI: Academic Design Management Conference, September 2-4, London, United Kingdom, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Thank You for the Demon: a Practice Study of Heavy Metal Performance
Peter Zackariasson
13th International Colloquium on Nonprofit, Arts, Heritage, and Social Marketing. 3 sep, Birmingham, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Mentorship in Academia
Peter Zackariasson
International Journal of Managing Projects in Business, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Playing music/playing musician: a study of the production of music
Peter Zackariasson, Claudia Schnugg
Standing Conference on Organizational Symbolism, Utrecht, the Netherlands, 7-10 July , Paper i proceeding 2014
Paper i proceeding

Warning! Trespass at your own risk: how fine arts travel and are politicized
Peter Zackariasson
EGOS Conference 3-5 July, Rotterdam, Holland., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2014
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Video game business models and monetization
Philippe Chantepie, Laurent Michaud, Simon Laurent, Peter Zackariasson
Communications & Strategies, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2014
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2013

The role of the consumer: From sales to co-production
Peter Zackariasson, T. L. Wilson
Changing the Rules of the Game: Economic, Management and Emerging Issues in the Computer Games Industry, Palgrave Macmillan, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

The New business logics of video games: Triple evolutionary processes in perspective
Peter Zackariasson, Timothy L. Wilson
Competition Forum, Artikel i övriga tidskrifter 2013
Artikel i övriga tidskrifter

The role of creativity
Peter Zackariasson
in S. Hotho & N. McGregor eds. Changing the Rules of the Game, London, Palgrave, Kapitel i bok 2013
Kapitel i bok

Visar 11 - 20 av 84

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?