Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Cecilia Soler

Universitetslektor

Cecilia Soler
Universitetslektor
docent, Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
cecilia.soler@handels.gu.se
031-786 5611

Rumsnummer: J919
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Cecilia Soler

 Min forskning om hållbar konsumtion inriktar sig på hur  konsumtionskultur och marknadsföring påverkar våra konsumtionsmönster. Jag intresserar mig för hur konsumtion som identitet påverkar vår ständigt ökande konsumtion av kläder, mobiltelefoner, möbler mm. I detta sammanhang studerar jag hur företags marknadsföring påverkar normer kring vad man bör köpa för att vara accepterad i olika sociala sammanhang. Dessutom studerar jag hur vår sätt att koppla ihop vår identet med konsumtion påverkar välmående och stress.  Ett andra fält där jag bedriver forskning handlar om konkurrens mellan olika miljömärkningssystem inom globala värdekedjor och vilka effekter denna konkurrens har på miljö och social rättvisa. Jag arbetar även med kollegor i Indien där jag studerar hur och under vilka förutsättningar konsumtion kan vara en väg ut ur fattigdom.

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Hållbar konsumtion
  • Hållbar marknadsföring
  • Hållbara leveranskedjor

Undervisningsområden

  • Konsumtion
  • Hållbar marknadsföring

Visar 11 - 20 av 24

2015

Hållbar konsumtion eller "corporate branding"
Cecilia Solér
Organisation & Samhälle, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

2012

Integration of ethnic food into Swedish food rituals. The cultural fitness of tacos
Cecilia Solér, M. C. Plazas
Appetite, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2012
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2010

Green Supply Chains and the Missing Link Between Environmental Information and Practice
Cecilia Solér, Kerstin Bergström, Helena Shanahan
Business Strategy and the Environment, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Existentiell konsumtion - hinder för hållbar utveckling
Cecilia Solér
Sverige i nytt klimat - våtvarm utmaning, Formas, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

2009

Market Communication of Small-Scale Food Products
Annika Hallberg, Charlotte Lagerberg Fogelberg, Cecilia Solér, Eva B Johansson
Poster, Proceedings, 1st Nordic Organic Conference 18-20 May Gothenburg Sweden, Poster (konferens) 2009
Poster (konferens)

2006

Environmental information in the food supply system. FOI, Stockholm
Christian Fuentes, Annika Carlsson-Kanyama, Anders Biel, Kerstin Bergström, Gunne Grankvist et al.
Stockholm, Fuentes C. & Carlsson-Kanyama A, Rapport 2006
Rapport

Exploring the perceptions and use of environmental information in the food system
Gunne Grankvist, Kerstin Bergström, Christian Fuentes, Helena Shanahan, Cecilia Solér
Environmental information in the food supply system, Stockholm, FOI, Kapitel i bok 2006
Kapitel i bok

2005

1999

Att köpa miljövänliga dagligvaror, meningsskapande och relevans
Cecilia Solér
Den flerdimensionella konsumenten : [en antologi om svenska konsumenter] Ed by: Ekström,K. M. & Forsberg,H. , Göteborg, Tre Böcker Förlag AB, Kapitel i bok 1999
Kapitel i bok

Visar 11 - 20 av 24

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?