Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Benjamin Julien Hartmann

Universitetslektor

Benjamin Julien Hartmann
Universitetslektor
docent, Marknadsföring
Akademisk grad: Doktor,
benjamin.hartmann@handels.gu.se
031-786 1550

Rumsnummer: J909
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466
Besöksadress: Vasagatan 1 , 411 24 Göteborg

Om Benjamin Julien Hartmann

Benjamins forskningsintresse kretsar kring marknadsföring och konsumtionskultur och undersöker gränslandet mellan marknader, konsumtion, och samhälle. Hans prisbelönta forskning är publicerad i Journal of Consumer Research, Marketing Theory, Psychology & Marketing, Journal of Marketing Management, Consumption, Markets & Culture, och Advances in Consumer Research.

Innan Benjamin disputerade vid Jönköping International Business School läste han master programmet International Marketing and Brand Management i Lund, samt Diplom-Kaufmann vid Tekniska Universität i Berlin med inriktning marknadsföring och ledarskap.

  

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • marknadsföring, konsumtion, practices, varumärke, konsumtionskultur, nostalgi

Undervisningsområden

  • marknadsföring, konsumtion, varumärke

Utvalda publikationer

The electric guitar - marketplace icon
Östberg, Jacob, Hartmann, Benjamin
Consumption Markets & Culture, Vol. 18(5), pp. 402-410., 2015

Exploring consumptive moments of value-creating practice in online community
Hartmann, Benjamin J., Wiertz, Caroline, Arnould, Eric J.
Psychology & Marketing, 32:3, s. 319-340, 2015

Peeking behind the mask of the prosumer: Theorizing the organization of consumptive and productive practice moments
Hartmann, Benjamin
Marketing Theory, April, 1-18, 2015

Authenticating by Re-Enchantment: The Discursive Making of Craft Production
Hartmann, Benjamin, Östberg, Jacob
Journal of Marketing Management, Vol. 29(7), pp.882-911., 2013

Visar 1 - 10 av 21

2019

Nostalgia marketing and (re-)enchantment
Benjamin J. Hartmann, K. H. Brunk
International Journal of Research in Marketing, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2019
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Cultural Retro Branding Strategies in the German Ostalgie Market
Markus Giesler, Katja H. Brunk, Benjamin J. Hartmann
2019 AMA Winter Academic Conference, Feb 22-24 Austin, TX, USA, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Nordic Consumer Culture Theory Research: Conversation in a Wine Bar
Benjamin J. Hartmann, Eric J. Arnould
"Nordic Consumer Culture: State, Market and Consumers", edited by Soren Askegaard and Jacob Östberg, Palgrave Mcmillan, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

2018

Inventing a past: Corporate heritage as dialectical relationships of past and present
Olof Brunninge, Benjamin J. Hartmann
Marketing Theory, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Emotion and practice: Mothering, cooking, and teleoaffective episodes
Susanna Molander, Benjamin J. Hartmann
Marketing Theory, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Märken och människor: Om marknadssymboler som kulturella resurser
Jacob Östberg, Anders Bengtsson, Benjamin J. Hartmann
Lund, Studentlitteratur, Bok 2018
Bok

Academic Liner Notes: A Re Inquiry of Chris Hackley’s (2012) CCT Blues
Benjamin J. Hartmann, Jacob Östberg
Consumption, markets & culture, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2018
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Zombie Brands
Benjamin J. Hartmann, Jacob Östberg
Brand Camp, University of Innsbruck. 5-7 April 2018., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Creating a Consumable Past: How Memory Making Shapes Marketization
Katja H. Brunk, Markus Giesler, Benjamin J. Hartmann
Journal of consumer research, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Naked, Sweaty, and Free: Performing the Welfare State in the Sauna in Germany and Sweden
Benjamin J. Hartmann, Niklas Woermann
EAISM 9th Workshop On Interpretive Consumer Research, April 27-28 2017 Stockholm, Sweden., Paper i proceeding 2017
Paper i proceeding

Visar 1 - 10 av 21

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://fek.handels.gu.se/om-institutionen/personal/?userId=xhaben&userName=Benjamin+J.+Hartmann
Utskriftsdatum: 2019-11-11