Tidigare Handelshögskole-professorn Karl Erik Gustafsson har gått ur tiden

Vår tidigare medarbetare, professorn i massmedieekonomi Karl Erik Gustafsson har avlidit efter en längre tids sjukdom.

Gustafsson arbetade under större delen av sitt yrkesliv på Företagsekonomiska institutionen på Handelshögskolan i Göteborg där han blev ekonomie licentiat 1970 och utsågs till professor i massmedieekonomi år 1989. Gustafsson var en mycket omtyckt och engagerad lärare, och inspector vid Handelshögskolans studentkår. Efter sin pension 2003 fortsatte han att arbeta vid Jönköping International Business School.

Karl Erik Gustafsson var den store svenske tidningsexperten, och hade en mängd uppdrag. Han var bland annat ledamot i Kungliga Vetenskaps- och Vitterhetssamhället i Göteborg, gästprofessor i Paris, ämnesexpert på massmedier för Nationalencyklopedin, och medverkade i ett flertal statliga utredningar om massmedier. Sedan mitten på 1970-talet publicerade Gustafsson en årlig rapport om den svenska pressens ekonomi och i början på 2000-talet var han redaktör för bokserien Den Svenska Pressens historia i fyra volymer.

Vi minns Karl Erik Gustafsson (populärt titulerad ”KEG”) som en respekterad och framstående forskare, och som en mycket uppskattad kollega och vän. Han var en gentleman med glimten i ögat och en stor portion humanism och värme som det har varit en ynnest att få ha tagit del av.

Bild hämtad från Jönköping International Business Schools webbplats.