Rebecka jobbar som sjuksköterska under coronakrisen

Rebecka Arman är till vardags lärare och forskare vid Företagsekonomiska institutionen, men under Coronakrisen erbjuder hon sin sjuksköterskekompetens till vården. Hon kände att hon borde hjälpa till eftersom sjukvården kämpar mycket mer än vad universiteten gör just nu.

Här kommer hennes egen berättelse från de första passen:

"Nu har jag jobbat fem pass på sjukhuset, eller gått bredvid för att lära mig igen. Västra Götalandsregionen har lyckats rekrytera 425 nya timanställda som vill hjälpa till under krisen! Vi är en salig blandning. Jag har hittills jobbat med en mellanchef på ett stort företag som är sjuksköterska men inte jobbat på 18 år, en annan som jobbat 15 år i medicinteknikbranschen, tre läkarstudenter som nu jobbar som undersköterskor varav en också är utbildad veterinär(!), och en flygvärdinna som varit borta ifrån vården i 30 år. Den vanliga personalen är tålmodiga med att lära upp oss. Som tur är har alla många frågor, eftersom rutinerna för att sköta Covid- och personer med misstänkt Covid är nya för alla. Vi hjälps åt och påminner varandra. Jag har fått mycket uppskattande ord från kollegor och chefer på Handels när de hört att jag jobbar deltid på sjukhuset. Jag använder det även som exempel i undervisningen om organisation och ledarskap "