Klimatsmart konferens om avfallshantering och hållbarhet

Flyg inte! Ta tåget hit och ta med dig en egen flaska för att fylla på vattnet du ska dricka. När avfallsforskare arrangerar en konferens om avfallshantering och hållbarhet är budskapet självklart – vi måste föregå med gott exempel!

Runt 15 miljoner ”wastepickers” samlar och återvinner plast, flaskor och allt vad det kan vara runt om i världen. De finns framför allt i globala syd där de organiserar sig i kooperativ och gör en stor insats för klimatet eftersom fungerande avfallsinfrastruktur ofta saknas. Trots det får de sällan någon uppskattning utan är tvärtom i regel stigmatiserade.

– Jag tror vi kommer att prata mycket om vad det finns för lösningar att förbättra deras villkor. Hur fungerar det egentligen? Och vad betyder det att vi i Sverige skickar vårt elektronikavfall till exempelvis Ghana? Avfall hänger också tätt ihop med konsumtion. Kläder har till exempel en jättestor påverkan. Konsumtion kommer också att diskuteras i ett samhällsvetenskapligt och humanistiskt perspektiv.

Forskaren Maria José Zapata berättar om vad deltagarna kan vänta sig av den tvärvetenskapliga konferensen Re-opening the Bin – Waste, economy, culture and society, som arrangeras på Göteborgs universitet i juni nästa år. Men de kan också förvänta sig en annorlunda inramning där köttet, de pråliga fruktkorgarna, godiset, engångsförpackningarna och plastflaskorna med vatten lyser med sin frånvaro. Istället blir det vegetarisk mat som levereras av små socialt hållbara kooperativ och som serveras på porslin som Maria José Zapata och hennes kolleger gjort sitt bästa för att samla ihop själva. Frukten i pausen kanske inte direkt skiner – det är ”fulfrukt”, slängd och bortsorterad men fullt ätbar. Och vattnet, ja det finns alltid en kran någonstans. Ta med en flaska själv.

– Vi försöker göra den här konferensen så avfallssnål som möjligt. Det är svårt som sjutton eftersom hela upphandlingssystemet bygger på en annan logik, en ekonomisk som säger att störst är bäst. Men det är inte nödvändigtvis mest hållbart miljömässigt eller socialt, säger hon. Det är klart att det är lättare att ringa till ett av de stora konferensföretagen som ordnar allt. Vi har sex, sju kontakter att hålla reda på nu. Men om alla på GU bestämde sig för att gå efter vad som är klimatsmart tror jag det hade blivit mycket enklare, säger Maria José Zapata som pekar på att GU ska vara en förebild för studenter och hela samhället. Vår miljöpåverkan som universitet är stort, inte bara när det gäller mobilitet utan även det faktum att vi konsumerar mycket möbler och mat. Göteborgs universitet har nyligen signerat klimatramverket och då gäller det att vi kan visa hur vi kan göra vår verksamhet mer hållbar.

För Patrik Zapata, professor i offentlig förvaltning, handlar det också om att hålla nere konferensavgiften. Det är inte på alla håll i världen man har råd att åka på en konferens som kostar tusentals kronor. För att inte stänga ute någon har man lägre avgifter och stipendier för deltagare från globala syd och vissa andra länder.

– När vi skickar ut konferensinbjudningarna berättar vi också om hur man kan åka tåg hit. Jag tror de flesta från Europa kommer att göra det. Flyger man hit blir det lite skämmigt, säger Patrik Zapata som betonar att det finns många fördelar med tåg. Jag åkte nyligen tåg till en konferens i Manchester. Det gick utmärkt. Visst, det tog en dag extra, men det gjorde ingenting för jag satt uppkopplad och kunde jobba i lugn och ro hela tiden.

Läs mer konferensen Re-opening the Bin - Waste, economy, culture and society som äger rum 11-13 juni 2020

Artikeln har tidigare publicerats i GUjournalen 6-2019