Länkstig

Hur kan företag framgångsrikt integrera hållbarhet i sin affärsstrategi?

Publicerad

Vägen till ett integrerat hållbarhetsarbete kantas ofta av tyckande och allmänt vedertagna uppfattningar. I en artikel i Aktuell Hållbarhet presenterar Niklas Egels Zandén resultat från studier av företags faktiska försök att integrera hållbarhet i sin affärsstrategi.

Forskningen visar att hållbarhetsfrågor lämpar sig för bottom-up-processer där medarbetare tar initiativ till hållbarhetsaktiviteter som kan fungera som embryon till integrering av hållbarhet i strategi. Niklas pekar också på att behovet av att hållbarhetsavdelningar befolkas av personer som kan kärnverksamheten snarare än externt rekryterade hållbarhetsexperter. Dessutom hamnar hållbarhetsavdelningen organisatoriskt ofta inom HR, PR eller Investor Relations i stället för till exempel under produktutveckling.

Företagsledningen behöver alltså uttala tydligt stöd för hållbarhetssatsningar, linjeorganisationen behöver självmant utveckla hållbarhetsembryon och – det här är helt avgörande – personer mellan ledningen och den operativa verksamheten måste sammanlänka dessa aktiviteter.