Länkstig

Drygt 110 personer från akademi och näringsliv deltog i Nationella redovisningskonferensen

Publicerad

Drygt 110 personer från akademi och näringsliv deltog i den 5:e nationella redovisningskonferensen som hade fokus på utmaningar och innovativa idéer inom redovisningsutbildning.

Hur kan redovisningens praktik och forskning utvecklas? Vilka förväntningar har redovisningsbranschen  på högskoleutbildningen? Hur vi ska bemöta nya utmaningar i framtiden? Det var frågor som diskuterades på denna 24-timmarskonferens från lunch 5 november till lunch 6 november som ägde rum på Handelshögskolan.

<none>

Huvudtalare

Två engagerade huvudtalare inledde konferensen. Det var Dan Brännström, generalsekreterare FAR, och Mikael Hagström, Senior Vice President & Head of Corporate Financial Reporting i Volvo Group som presenterade sina perspektiv.

Fem sessioner

Efter detta följde fem parallella sessioner där en av sessionerna bestod av presentation och diskussion av forskningspapers. De andra handlade om undervisning i redovisning på svenska universitet, redovisning i offentlig sektor, presentation av läromedel i redovisning, förändringen av redovisningsyrket, digital undervisning och affärssystem, revisionsbyråernas syn på redovisningsutbildning, samt utveckling på redovisningsområdet nationellt och internationellt.

Arrangörer och huvudsponsorer

Svenska Revisionsakademin står bakom konferensen. Svenska Revisionsakademin bildades 2002 på initiativ av universitet och högskolor, de stora revisionsföretagen, offentliga aktörer och intressenter på kapitalmarknaden.

Konferensens huvudsponsorer är Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, FAR, Svenska Revisionsakademin, Stiftelsen Richard C Malmstens minne och KPMG.

Konferensen organiserades av Kristina Jonäll, Pernilla Lundqvist, Jan Marton och Svetlana Sabelfeld.