Debatt: Så kan den digitala klyftan minskas genom svenskt utvecklingsarbete

I en debattartikel i OmVärlden beskriver Richard Nakamura, Patrik Ström och Robert Wentrup verksamma på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet hur den digitala klyftan kan minskas genom svenskt utvecklingsarbete.

"Internet kom med ett löfte. Alla oavsett rikedom, social ställning och geografisk hemvist skulle kunna ta del av det globala informationsflödet. Internetekonomin skulle bli utvecklingsländernas chans att ekonomiskt närma sig västvärlden, men så har det inte blivit. Istället riskerar den digitala klyftan mellan västvärlden och utvecklingsländerna att vidgas. Sverige kan spela en viktig roll i att stänga detta digitala gap, skriver forskarna Richard Nakamura, Patrik Ström och Robert Wentrup, vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet."