Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Om MATIX

Management av tillväxtföretag är en 1-årig kurs på avancerad nivå som ges av företagsekonomiska institutionen. Under ett läsår, från september till juni, följer 30 studenter en unik utbildning i innovation och strategisk affärsutveckling. Varje student matchas ihop med ett partnerföretag med tillväxtambitioner i vilket studenten befinner sig två dagar i veckan under hela läsåret. Där skall studenten applicera och översätta de akademiska kunskaperna som ges i respektive delkurs till företagets pågående verksamhet.

30 studenter, 30 olika bolag

På företagen är studenterna en inspirerande brygga till akademin. Senaste forskningen inom exempelvis strategi, innovation och global omvärld appliceras i tillväxtbolagen för att ge företagsledarna nya perspektiv och studenterna fördjupade kunskaper och förmågor. Utöver de uppgifter som är kopplade till Handelshögskolan medverkar studenten i olika projekt på företaget. Dessa projekt kan vara något som företaget själv ser som viktigt för utveckling, eller något som studenterna själva identifierar.

För oss på MATIX är det viktigt med en förankring i näringslivet för att få bättre förståelse för de teorier och modeller vi förmedlar. Lärarna på MATIX är därför i regel inte enbart forskande lärare utan de är också engagerade i projekt som sker i samverkan med vår omgivning.

Kursansvar:

Kursansvarig är docent Björn Remneland Wikhamn som är aktiv forskare och lärare på Handelshögskolan. Hans forskning inriktar sig på Innovation Management, entreprenörskap, strategi och organisation. Han är också kursansvarig för tre av delkurserna. Knutna till utbildningen finns ett flertal speciellt utvalda akademiska lärare och handledare såväl som gästföreläsare från industri och omgivande samhälle.

Kursplan
Kursplanen har nyligen reviderats och den nya finner du nedan.

Fullständig kursplan MATIX

Delkurser:

Under MATIX-året läses 3 delkurser á 10 hp, 2 delkurser á 7,5 hp samt ett avslutande fördjupningsarbete á 15 hp. Totalt 60 hp.

 

Delkurs 1. Innovation och företagsamhet 10 hp
I delkursen diskuteras och problematiseras olika sätt att förhålla sig till innovation och företagsamhet samt reflekteras kring drivkrafter som anses leda till kreativitet och förändringsbenägenhet i nya såväl som etablerade företag och dess omgivande innovationssystem. Studenten skall med utgångspunkt av detta genomlysa det specifika partnerföretagets innovationsmöjligheter och utmaningar i förhållande till den omvärld det befinner sig i.

Delkurs 2. Strategisk affärsutveckling 10 hp
Med akademisk utgångspunkt i hur nya och etablerade företag strategiskt kan positionera sig i ett konstant föränderligt affärslandskap genomförs empiriska analyser av strategi kopplat till tillväxt och värdeskapande. Detta sker dels genom case-metodik och dels genom analyser av det egna partnerföretaget. 

Delkurs 3. Förändringsledning 10 hp
Denna delkurs fokuserar på affärsutveckling och change management i en global kontext och berör frågor kring hur företag ställer om sin verksamhet och inför de strategiska mål som identifierats.

Löpande delkurs: Att leda och expandera 7,5 hp
Parallellt med de övriga tre delkurserna löper två delkurser. En av dem är Att leda och expandera och i den kursen ges perspektiv på entreprenörskap och tillväxt i företag och organisationer. I kursen ingår ett fördjupningsmoment där en tillväxtanalys genomförs i partnerföretaget.

Löpande delkurs: Ledarskap och personlig utveckling 7,5 hp
Den andra löpande delkursen ger studenterna olika vetenskapliga perspektiv på ledarskap, gruppdynamik, coachning, värderingar, företagsklimat samt hur man som individ kan utveckla sitt personliga ledarskap.

Tillämpande fördjupningsarbete 15 hp
MATIX-året avslutas med att skriva ett examensarbete på magisternivå. Arbetet initieras redan på hösten, men koncentreras till de två sista månaderna på våren. Uppsatsen skriv i par av två studenter och relateras till respektive partnerföretag. Syftet med detta avslutande arbete är att studenten självständigt, men i nära dialog med partnerföretaget, skall formulera, analysera och reflektera kring ett större komplext problem utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt.

 

 

Sidansvarig: Jenny Andersson|Sidan uppdaterades: 2017-01-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://fek.handels.gu.se/utbildning/matix/om-matix/
Utskriftsdatum: 2017-09-26