Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

MATIX-årets upplägg

MATIX-året börjar i september och avslutas i juni. Samarbetet kommer ge både företag och student perspektiv på företagande i växande verksamheter inom en rad aktuella ämnen.

Två dagar i veckan kommer studenten vara på plats ute på partnerföretaget. En av dessa dagar är avsedd att ägnas åt företagsspecifika projekt. Den andra dagen är avsedd för fördjupning inom de områden vi beskriver på denna sida.

I många fall går det att kombinera de företagsspecifika projekten med de områden som studeras på Handelshögskolan.

Uppstart (Sept)

Ett MATIX-år startar i september då studenter och företag träffas första gången under något vi kalla för Match Point – en minimässa där alla partnerföretag bjuds in till Handelshögskolan för en första kontakt med studenterna.

Efter mässan matchas student mot företag och i slutet av september är studenterna på plats ute i företagen för att starta igång MATIX-året på riktigt! Första veckan är studenterna på plats måndag till fredag, men kommande veckor är det torsdagar och fredagar.

Innovation och företagsamhet (Okt-Nov)

Företagets förmåga att utveckla eller utvecklas är vårt initiala fokus. En analys av partnerföretagets ursprung, dess förädlings- och förnyelseförmåga studeras och hur det omsatts i affärer och företagsamhet. Det ger perspektiv på nuläget och skapar grogrund för fortsatt fördjupning av affärsutveckling, strategier, styrning eller tillväxt.

Strategisk affärsutveckling (Nov-Jan)

Med utgångspunkt i hur nya och etablerade företag strategisk kan positionera sig i ett konstant föränderligt affärslandskap genomförs analys av strategi kopplat till tillväxt och värdeskapande. Här belyses affärsidéns, erbjudandets eller affärsmodellens styrkor och svagheter och bidrar till ökad kunskap om vilken utveckling som krävs.

Förändringsledning (Feb-Mars)

Momentet syftar till att ge perspektiv och öka kunskapen om olika globala strömningar eller förändringar som skapar tryck mot branscher, marknader, företaget eller dess omgivande affärslandskap. Även organisationens eller affärsmodellens bärkraftighet eller behov av kraftig förändring eller till och med transformation kan belysas.

Tillväxtanalys (Nov-Feb)

Parallellt med övriga moment sker en tillväxtanalys i bolaget vilket innebär att en genomlysning och kartläggning av företagets förmåga att hantera tillväxt presenteras.

Fördjupningsarbete (April-Maj)

Partnerföretaget utgör även forskningsobjekt för examensarbetet. Från september tills examensarbetet slutförs i maj förväntas data samlas till slutrapporten. Examensarbetet påbörjas redan i september och intensifieras fr.o.m. mars månad. Med fördjupningsarbetet analyserar, formulerar och presenteras ett problem med akademisk vetenskaplig metod.  Tillämpningen två dagar i veckan i Partnerföretaget pågår parallellt även under uppsatsperioden mars-juni.

 

 

 

Sidansvarig: Jenny Andersson|Sidan uppdaterades: 2017-08-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?