Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskning

 Vi ser marknadsföring holistiskt som sambandet mellan konsumtion, marknader och samhälle. Vi vill bidra till debatten om hållbar utveckling och om marknadsföringens utmaningar kring konsumtion och välfärd i ett internationellt perspektiv. För oss är marknadsföring konsten och vetenskapen att skapa långsiktligt och hållbart värde för företag, konsumenter och samhälle.

Vår sektion har en stark tradition av forskning med konsumtion som plattform för att förstå dess konsekvenser för marknader och samhälle. Forskningen utgår från olika teoretiska perspektiv och metodologiska ansatser. Vi utforskar bland annat konsumenters beteende, hur företag skapar värde, hur marknader skapas och hur kulturella och samhälleliga dynamiker formar konsumtion och marknadsföringsfenomen.

Forskningen inom sektionen kretsar kring en rad empiriska fokusområden som turism, kultur, detaljhandel och finansiella tjänster. Vi har ett globalt perspektiv och samarbetar brett, både nationellt och internationellt och tvärvetenskapligt i syfte att stimulera och upprätthålla en internationell forskningsmiljö inom området marknadsföring.

Medarbetarna i sektionen för marknadsförings har under årens lopp publicerat ett betydande antal böcker, vetenskapliga artiklar m m .

Varje forskare har fördelat sina publikationer i böcker, artiklar i vetenskapliga tidskrifter, konferensbidrag m m . De har också haft möjlighet att klassificera sina publikationer i olika ämnesområden för att därigenom kunna visa bredden av sin forskning.

 

Publikationer

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008

2007

2006

2005

2004

2003

2002

2001

1981

Sidansvarig: Emma Fröjd|Sidan uppdaterades: 2017-09-18
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?