Länkstig

Prisvinnande uppsats undersöker hur socialt värde skapas i delningsekonomin

Publicerad

Frida Magnusdotter Ivarsson & Sara Frykman har skrivit uppsatsen ”Up for dinner with strangers? som belönats med två priser. Utifrån en studie av AirDine beskriver de och analyserar hur konsumenter skapar socialt värde i delningsekonomin.

 

Frida Magnusdotter Ivarsson och SaraFrykman med diplom och blombukett

Först vann de pris som en av de tre bästa uppsatserna inom konsumentområdet 2016 i den årliga uppsatstävlingen som arrangeras av Konsumentverket. För det belönades de med 15 000 kr.

Juryns motivering: ”Välskriven originell uppsats med ett modigt angreppssätt som förmedlar ny kunskap om ett nytt fenomen. Uppsatsen ger en kompetent redogörelse för forskningsläge och har goda teoretiska utgångspunkter.”

Sedan kom de på delad tredjeplats i uppsatstävlingen Nytt&Nyttigt som arrangeras av Institutet för entreprenörskaps- och småföretagsforskning och Vinnova. Här fick de ett resestipendium på 10 000 kr.

Juryns motivering:
”Frida Magnusdotter Ivarsson & Sara Frykman har skrivit en tidsenlig uppsats med aktuellt ämnesval och intressant empiri. De har adresserat hur, och i vilken form, socialt kapital skapas i delnings- ekonomin. Författarna har använt sig av en etnografiskt orienterad metod – covert observation – för att identifiera mekanismerna för hur socialt värde skapas. Genom observationerna bidrar de med ett konsumentperspektiv samt diskuterar de sociala dimensionerna av värdeskapande i delningsekonomin. Nyhetsvärdet i denna uppsats är stort.”

Studenterna själva säger:
-Oerhört roligt (att vinna två priser) självklart, men också ett incitament till att fördjupa oss inom området vi har studerat och samtidigt fortsätta våga tänka kreativt även inom det akademiska.

Uppsatsen gjordes på kandidatnivå inom Företagsekonomi, inriktning marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Handledare var Peter Zackariasson.


Läs hela uppsatsen
Up for dinner with strangers? A case study of AirDine focusing on the consumer’s creation of social capital in the sharing economy