Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Eva Maria Jernsand

Postdoktor

Eva Maria Jernsand
Postdoktor
Marknadsföring
Akademisk grad: Doktor,
eva.maria.jernsand@handels.gu.se
031-786 1459

Rumsnummer: J409B
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
40530 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466

Besöksadress: Vasagatan 1 , 40530 Göteborg

Om Eva Maria Jernsand

Mina doktorandstudier var baserade i ett transdisciplinärt forskningsprojekt i Kisumu, Kenya. Projektet delfinansierades av Mistra Urban Futures och deras samverkansplattform i Kisumu. Jag arbetade med andra doktorander samt praktiker och invånare i fiskebyn Dunga vid Viktoriasjön. Vårt gemensamma mål var att utveckla platsen för ekoturism. Min forskning handlade om att förstå och utveckla deltagande i platsvarumärkesarbete. Det innebär exempelvis att utforska vad som krävs för att den här typen av utvecklingsarbete ska bli deltagande. Jag samarbetade främst med en doktorand från design, Helena Kraff (HDK). Vi integrerade marknadsföring och design för att nå deltagande och att utveckla processer, metoder och verktyg tillsammans med det lokala samhället. Forskningen var både pragmatisk och kritisk. Vi utvecklade exempelvis en spiralformad modell för upplevelseinnovation där turismupplevelsens särdrag beaktas. Vi diskuterade också vilka grupper och individer som utelämnas och vem som har makten i deltagandeprocesser. Vi kritiserade konsensustänkande i platsvarumärkesarbete eftersom konsensus inte överensstämmer med den mångfacetterade karaktär platser har eller den pluralistiska tanken bakom demokrati och delaktighet. En hel del av vårt arbete handlade också om att förstå och utforska transdisciplinär forskning, då vi arbetade i ett utvecklingsland i ett projekt där forskning och praktik var sammanflätade och flera discipliner inblandade.

Efter disputationen är jag nu involverad i projektet Maritim utveckling i Bohuslän, där jag forskar kring utvecklingen av en innovationsarena för  maritim turism. Projektet är delvis EU-finansierat. En innovationsarena kan ses som ett led i det förväntade resultatet av projektet, dvs ”en modell för den framtida utvecklingen av det maritima näringslivet i Bohuslän, och skapa ökad samverkan runt frågor som transport, hamnar och näringslivsutveckling”. Innovationsarenan kan vara i form av kluster/nätverk, samarbeten kring specifika paket eller produkter eller fysiska mötesplatser, det som kan kallas testbäddar eller ”living labs”. Det kan också vara ett sätt att arbeta med gemensamma verktyg, strategier eller definitioner. Aktörerna kan vara forskare, den offentliga, privata och ideella sektorn.

 

Forskningsområden

  • Sustainable tourism
  • Place branding
  • Participatory design
  • Participatory research
  • Experience innovation

Utvalda publikationer

Participatory place branding through design: the case of Dunga beach in Kisumu, Kenya
Jernsand, Eva Maria, Kraff, Helena
Place Branding and Public Diplomacy, 11:3, s. 226-242, 2015

Tourism Experience Innovation Through Design
Jernsand, Eva Maria, Kraff, Helena, Mossberg, Lena
Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 15:1, s. 98, 2015

A marketing design approach to destination development [Elektronisk resurs]
Jernsand, Eva Maria
2014

Designing For or Designing With?
Kraff, Helena, Jernsand, Eva Maria
Proceedings of the 19th DMI: Academic Design Management Conference, s. 1596-1611, 2014

From disciplines to common ground and actions: reflections on a transdisciplinary project in Kisumu, Kenya
Kraff, Helena, Jernsand, Eva Maria
Design with the other 90%: Cumulus Johannesburg Conference Proceedings, s. 88-93, 2014

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?