Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johan Hagberg

Universitetslektor

Johan Hagberg
Universitetslektor
docent, Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
40530 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466

Besöksadress: Vasagatan 1 , 40530 Göteborg

Om Johan Hagberg

På andra webbplatser

Johan Hagberg är docent i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och lektor på Marknadsföringssektionen. Han doktorerade 2008 med avhandlingen Flytande identitet. NetOnNet och e-handelns återkomst, i vilken han studerade framväxten av e-handel i svensk detaljhandel. Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Under perioden 2011-2015 var han ansvarig för forskningscentrumet Centre for Retailing vid Handelshögskolan. I pågående forskningsprojekt studerar han konsumentlogistik och digitalisering av handel och konsumtion. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing och Consumption Markets & Culture.

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

From basket to shopping bag: retailers' role in the transformation of consumer mobility in Sweden, 1941-1970
Hagberg, Johan, Normark, Daniel
Journal of Historical Research in Marketing, 7:4, s. 452-475, 2015

How much is it? Price representation practices in retail markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Marketing Theory, 15:2, s. 179-199, 2015

The forgotten role of pedestrian transportation in urban life: Insights from a visual comparative archaeology (Gothenburg and Toulouse, 1875–2011)
Cochoy, Franck, Hagberg, Johan, Canu, Roland
Urban Studies, 52:12, s. 2267-2286, 2015

Exploring the performativity of marketing: theories, practices and devices
Mason, Katy, Kjellberg, Hans, Hagberg, Johan
Journal of Marketing Management, 31:1-2, s. 1-15, 2015

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, 2016

Visar 1 - 10 av 79

2017

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Johan Hagberg, Hans Kjellberg, Franck Cochoy
European Management Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Digitalized music: Entangling consumption practices
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Cochoy, Franck, Hagberg, Johan, Petersson McIntyre, Magdalena & Sörum, Niklas. (2017). Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Digitalizing consumption: Introduction
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Magdalena Petersson McIntyre, Niklas Sörum
Cochoy, Franck, Hagberg, Johan, Petersson McIntyre, Magdalena & Sörum, Niklas. (2017). Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Debatt: Sätt digitaliseringen i rätt ljus
Johan Hagberg, Anna Jonsson
Market, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Marketing Performativity: Theories, practices and devices
Katy Mason, Hans Kjellberg, Johan Hagberg
Routledge, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

2016

Bärkassen - Hur blev den oumbärlig?
Johan Hagberg
Nord-emballage, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Johan Hagberg
Consumption, markets & culture, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Digitalisation diffusion in grocery retailing: a tropicalization case
Karim Thomé, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
The 5th Nordic Retail and Wholesale Conference, Aarhus Denmark, 9-10 November, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 1 - 10 av 79

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?