Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johan Hagberg

Universitetslektor

Johan Hagberg
Universitetslektor
docent, Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466

Besöksadress: Vasagatan 1 , 405 30 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är docent i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och lektor på Marknadsföringssektionen. Han doktorerade 2008 med avhandlingen Flytande identitet. NetOnNet och e-handelns återkomst, i vilken han studerade framväxten av e-handel i svensk detaljhandel. Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Under perioden 2011-2015 var han ansvarig för forskningscentrumet Centre for Retailing vid Handelshögskolan. I pågående forskningsprojekt studerar han konsumentlogistik och digitalisering av handel och konsumtion. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

How much is it? Price representation practices in retail markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Marketing Theory, 15:2, s. 179-199, 2015

Retail digitalization: Implications for physical stores
Hagberg, Johan, Jonsson, Anna, Egels-Zandén, Niklas
Journal of Retailing and Consumer Services, 2017

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans, Cochoy, Franck
European Management Journal, 2017

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Visar 71 - 80 av 83

2010

Long Tails and Lean Chains: Supply Chain Alternatives for e-Commerce
Johan Hagberg, Sandra Haraldson, Mikael Lind
2nd Nordic Retail and Wholesale Conference, Gothenburg 10-11 November, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2010
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Cheapest, largest and best: Representation disputes in the Swedish Market Court
Johan Hagberg
1st Interdisciplinary Market Studies Workshop, 3-4 June, Sigtuna, Paper i proceeding 2010
Paper i proceeding

Att få det att flyta på Gekås Ullared
Johan Hagberg
Karin M. Ekström (red.) Fenomenet Ullared - en förstudie, Borås, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Visioner och praktik - om examensarbetet i professionslärosätet
Eva Gustavsson, Johan Hagberg, Christer Holmén, Håkan Javefors
Peter Sigrén (red.) PUH - Pedagogiska utvecklingsprojekt i högskolan 2010, Rapport från Västra Götalands högskolor, Borås, Högskolan i Borås, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

2009

Debatt: Ordning i butiken?
Johan Hagberg
Market, Artikel i övriga tidskrifter 2009
Artikel i övriga tidskrifter

Who's doing what? Exploring market practices and practitioners
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
25th IMP-conference in Marseille, France, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

The order of the order:buyer-seller interactions in an industrial setting
Johan Hagberg, Nicklas Salomonson
25th IMP-conference in Marseille, France, Paper i proceeding 2009
Paper i proceeding

2008

Att handla dagligvaror
Johan Hagberg, Malin Sundström
Sundström, Malin & Hagberg, Johan (Red.) ICA-Citykunderna i Borås: Fältstudier av konsumentbeteende i dagligvarubutiker, Kapitel i bok 2008
Kapitel i bok

Visar 71 - 80 av 83

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?