Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johan Hagberg

Universitetslektor

Johan Hagberg
Universitetslektor
docent, Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466

Besöksadress: Vasagatan 1 , 405 30 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är docent i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och lektor på Marknadsföringssektionen. Han doktorerade 2008 med avhandlingen Flytande identitet. NetOnNet och e-handelns återkomst, i vilken han studerade framväxten av e-handel i svensk detaljhandel. Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Under perioden 2011-2015 var han ansvarig för forskningscentrumet Centre for Retailing vid Handelshögskolan. I pågående forskningsprojekt studerar han konsumentlogistik och digitalisering av handel och konsumtion. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

How much is it? Price representation practices in retail markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Marketing Theory, 15:2, s. 179-199, 2015

Retail digitalization: Implications for physical stores
Hagberg, Johan, Jonsson, Anna, Egels-Zandén, Niklas
Journal of Retailing and Consumer Services, 2017

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans, Cochoy, Franck
European Management Journal, 2017

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Visar 61 - 70 av 83

2012

Nordic retail research: Emerging diversity
Johan Hagberg, Ulrika Holmberg, Malin Sundström, Lars Walter
Göteborg, BAS Publishers, Samlingsverk 2012
Samlingsverk

2011

Consumer Logistics: Equipping the consumers as human-container-thing assemblages
Johan Hagberg, Daniel Normark
CRESC Annual Conference 2011 - Framing the City, The University of Manchester/Open University, 6-9 September , Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Acheter à domicile en Suède
Johan Hagberg
Revue d'Histoire Nordique, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2011
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Cheapest on the market? Representing prices in retail trade
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
27th IMP Conference, University of Strathclyde, Glasgow, 31 August - 3 September 2011, Paper i proceeding 2011
Paper i proceeding

Cheapest on the market?
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Market Encounters Workshop, Copenhagen Business School, 10-12 March 2011. , Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2011
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2010

Exchanging agencies: The Case of NetOnNet
Johan Hagberg
Luis Araujo, John Finch & Hans Kjellberg (Eds.) Reconnecting Marketing to Markets, Oxford, Oxford University Press, Kapitel i bok 2010
Kapitel i bok

Bridging marketing theory and practice for consumer behaviour Master's students: a case study from Sweden
Malin Sundström, Johan Hagberg
Industry & Higher Education, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Who performs marketing? Dimensions of agential variation in market practice
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Industrial Marketing Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2010
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 61 - 70 av 83

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?