Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johan Hagberg

Universitetslektor

Johan Hagberg
Universitetslektor
docent, Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466

Besöksadress: Vasagatan 1 , 405 30 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är docent i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och lektor på Marknadsföringssektionen. Han doktorerade 2008 med avhandlingen Flytande identitet. NetOnNet och e-handelns återkomst, i vilken han studerade framväxten av e-handel i svensk detaljhandel.

Under perioden 2011-2015 var han ansvarig för forskningscentrumet Centre for Retailing vid Handelshögskolan. I pågående forskningsprojekt studerar han konsumentlogistik och digitalisering av handel och konsumtion. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

Aktuella böcker: Handelns Digitalisering: Undran inför framtidens affärer (2016) Marketing Performativity: Theories, practices and devices (2017) Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture (2017)

Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Han undervisar i följande kurser 2017: Marketing Trends (kandidat), Retail Marketing (master), Consumption & Markets (master), Managing Markets (master), Management of Growing Enterprises (master), Practice Theory in the Study of Consumption and Markets (forskarnivå), ANT in Business Administration Research (forskarnivå), Business Administration as a Research Field (forskarnivå).

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

How much is it? Price representation practices in retail markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Marketing Theory, 15:2, s. 179-199, 2015

Retail digitalization: Implications for physical stores
Hagberg, Johan, Jonsson, Anna, Egels-Zandén, Niklas
Journal of Retailing and Consumer Services, 2017

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans, Cochoy, Franck
European Management Journal, 2017

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Visar 31 - 40 av 84

2016

Win, Earn, Gain: Gamification in the History of Retailing
Franck Cochoy, Johan Hagberg
The Business of Gamification: A Critical Analysis, edited by Dymek, Mikolaj and Zackariasson, Peter, London & New York, Routledge, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Ständigt slölyssnande: Om digitaliseringens påverkan på musikkonsumtionen
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Kulturella perspektiv - Svensk etnologisk tidsskrift, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Johan Hagberg, Malin Sundström, Niklas Egels-Zandén
International Journal of Retail & Distribution Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

2015

Retailing, digitalization and urban freight: A multiple case study of consumer logistics innovations in urban areas
Johan Hagberg, Catrin Lammgård
Metrans International Urban Freight Conference 21-23 October 2015 Long Beach, CA, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

From basket to shopping bag: retailers' role in the transformation of consumer mobility in Sweden, 1941-1970
Johan Hagberg, Daniel Normark
Journal of Historical Research in Marketing, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Digitalization of retailing: A review and framework
Johan Hagberg, Malin Sundström, Niklas Egels-Zandén
18th EAERCD Conference Rennes, France 1-3 July 2015, Paper i proceeding 2015
Paper i proceeding

Changing urban goods distribution due to the digitalisation of retailing: a conceptual framework of sustainable city logistics
Catrin Lammgård, Johan Hagberg
NECTAR (Network of European Communications and Transportation Academic Researchers) Cluster 3 workshop, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2015
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

How much is it? Price representation practices in retail markets
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Marketing Theory, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2015
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Exploring the performativity of marketing: theories, practices and devices
Katy Mason, Hans Kjellberg, Johan Hagberg
Journal of Marketing Management, Artikel i övriga tidskrifter 2015
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 31 - 40 av 84

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?