Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johan Hagberg

Universitetslektor

Johan Hagberg
Universitetslektor
docent, Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466

Besöksadress: Vasagatan 1 , 405 30 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är docent i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och lektor på Marknadsföringssektionen. Han doktorerade 2008 med avhandlingen Flytande identitet. NetOnNet och e-handelns återkomst, i vilken han studerade framväxten av e-handel i svensk detaljhandel. Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Under perioden 2011-2015 var han ansvarig för forskningscentrumet Centre for Retailing vid Handelshögskolan. I pågående forskningsprojekt studerar han konsumentlogistik och digitalisering av handel och konsumtion. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

How much is it? Price representation practices in retail markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Marketing Theory, 15:2, s. 179-199, 2015

Retail digitalization: Implications for physical stores
Hagberg, Johan, Jonsson, Anna, Egels-Zandén, Niklas
Journal of Retailing and Consumer Services, 2017

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans, Cochoy, Franck
European Management Journal, 2017

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Visar 11 - 20 av 83

2017

Marketing Performativity: Theories, practices and devices
Katy Mason, Hans Kjellberg, Johan Hagberg
Routledge, Samlingsverk 2017
Samlingsverk

2016

Bärkassen - Hur blev den oumbärlig för oss?
Johan Hagberg
Nord-emballage, Artikel i övriga tidskrifter 2016
Artikel i övriga tidskrifter

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Johan Hagberg
Consumption, markets & culture, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2016
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Digitalisation diffusion in grocery retailing: a tropicalization case
Karim Thomé, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
The 5th Nordic Retail and Wholesale Conference, Aarhus Denmark, 9-10 November, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Funny bikes: A symmetrical study of urban space, vehicular units and mobility through the voyeuristic spokesperson of a video-lens
Franck Cochoy, Daniel Normark, Johan Hagberg, Hélène Ducourant
IVSA 2016 Annual Conference Visualizing Sustainability: Imagined Futures, Lillehammer, Norway June 22-24, 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

The Tower of Labels: ’Labeling’ in the US grocery store (1922-2016)
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Labelling and the politics of markets, LaPin workshop, The Ecole des Mines de Paris, 6-7 October 2016, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2016
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Format
Johan Hagberg
Hagberg, Johan & Jonsson, Anna (red) Handelns digitalisering - Undran inför framtidens affärer, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Framtiden
Johan Hagberg, Anna Jonsson
Hagberg, Johan & Jonsson, Anna (red) Handelns digitalisering - Undran inför framtidens affärer, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Affären
Johan Hagberg, Anna Jonsson
Hagberg, Johan & Jonsson, Anna (red) Handelns digitalisering - Undran inför framtidens affärer, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Digitalisering
Johan Hagberg, Anna Jonsson
Hagberg, Johan & Jonsson, Anna (red) Handelns digitalisering - Undran inför framtidens affärer, Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2016
Kapitel i bok

Visar 11 - 20 av 83

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?