Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Johan Hagberg

Universitetslektor

Johan Hagberg
Universitetslektor
docent, Marknadsföring
Akademisk grad: Docent,
johan.hagberg@gu.se
031-786 1493

Rumsnummer: J922
Postadress: Box 610, 40530 Göteborg
Besöksadress: Vasagatan 1 , 41124 Göteborg


Företagsekonomiska institutionen (Mer information)
Box 610
405 30 Göteborg
www.fek.handels.gu.se
fek@handels.gu.se
Fax: 031-786 1466

Besöksadress: Vasagatan 1 , 405 30 Göteborg

Om Johan Hagberg

Johan Hagberg är docent i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och lektor på Marknadsföringssektionen. Han doktorerade 2008 med avhandlingen Flytande identitet. NetOnNet och e-handelns återkomst, i vilken han studerade framväxten av e-handel i svensk detaljhandel. Han undervisar och handleder i marknadsföring på kandidat-, master- och forskarutbildningsnivå. Under perioden 2011-2015 var han ansvarig för forskningscentrumet Centre for Retailing vid Handelshögskolan. I pågående forskningsprojekt studerar han konsumentlogistik och digitalisering av handel och konsumtion. Hans forskning har bland annat publicerats i Industrial Marketing Management, Journal of Marketing Management, Urban Studies, Marketing Theory, Journal of Historical Research in Marketing, Consumption Markets & Culture, International Journal of Retail & Distribution Management, och Journal of Retailing and Consumer Services.

På andra webbplatser

Forskningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Undervisningsområden

  • Marknadsföring
  • Detaljhandel
  • Konsumtion

Utvalda publikationer

Agencing practices: a historical exploration of shopping bags
Hagberg, Johan
Consumption, markets & culture, 19:1, s. 111-132, 2016

The digitalization of retailing: an exploratory framework
Hagberg, Johan, Sundström, Malin, Egels-Zandén, Niklas
International Journal of Retail & Distribution Management, 44:7, s. 694-712, 2016

How much is it? Price representation practices in retail markets
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans
Marketing Theory, 15:2, s. 179-199, 2015

Retail digitalization: Implications for physical stores
Hagberg, Johan, Jonsson, Anna, Egels-Zandén, Niklas
Journal of Retailing and Consumer Services, 2017

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Hagberg, Johan, Kjellberg, Hans, Cochoy, Franck
European Management Journal, 2017

Travel modes in grocery shopping
Hagberg, Johan, Holmberg, Ulrika
International Journal of Retail & Distribution Management, 2017

Visar 1 - 10 av 83

2017

Retail digitalization: Implications for physical stores
Johan Hagberg, Anna Jonsson, Niklas Egels-Zandén
Journal of Retailing and Consumer Services, Inledande text i tidskrift 2017
Inledande text i tidskrift

An ethnography of Electronic Shelf Labels: The resisted digitalization of prices in contemporary supermarkets
Bastien Soutjis, Franck Cochoy, Johan Hagberg
Journal of Retailing and Consumer Services, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Travel modes in grocery shopping
Johan Hagberg, Ulrika Holmberg
International Journal of Retail & Distribution Management, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Managing leaks: Shoplifting in US grocery retailing 1922–1969
Johan Hagberg, Hans Kjellberg, Franck Cochoy
European Management Journal, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Digitalized music: Entangling consumption practices
Johan Hagberg, Hans Kjellberg
Cochoy, Franck, Hagberg, Johan, Petersson McIntyre, Magdalena & Sörum, Niklas. (2017). Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Digitalizing consumption: Introduction
Franck Cochoy, Johan Hagberg, Magdalena Petersson McIntyre, Niklas Sörum
Cochoy, Franck, Hagberg, Johan, Petersson McIntyre, Magdalena & Sörum, Niklas. (2017). Digitalizing Consumption: How devices shape consumer culture, Routledge, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Debatt: Sätt digitaliseringen i rätt ljus
Johan Hagberg, Anna Jonsson
Market, Artikel i övriga tidskrifter 2017
Artikel i övriga tidskrifter

Visar 1 - 10 av 83

Sidansvarig: Malin Tengblad|Sidan uppdaterades: 2016-06-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://fek.handels.gu.se/om-institutionen/personal/?userId=xhajoh
Utskriftsdatum: 2017-09-26