Inspirationsbok om akademiskt skrivande - bokseminarium 6 oktober

I boken ”Skrivande om skrivande” utvecklar 20 personer med olika bakgrund vad skrivandet har för roll i forskningen.

Hur kan vi använda skrivande som ett sätt att tänka, lära, förstå och samtala?

Den 6 oktober arrangeras ett seminarium i Stockholm på temat skrivande med boken som inspiration. Då kommer tre av bokens författare att prata om skrivande utifrån teman som makt, hur akademiska skrivande kan inspireras av poesi och hur man kan skriva en rörelse.

I boken delar författare med bakgrund från akademi, skönlitteratur, poesi och journalistik med sig av sina arbetsprocesser och ger inspiration för skrivande. Av de fyra redaktörerna för boken återfinns Maria Norbäck och Elena Raviola som båda är verksamma som lärare och forskare vid Företagsekonomiska institutionen på Handelshögskolan.

Varför en bok om skrivande?
- För att vi ska hålla på med det här länge och det finns så mycket dåligt skriven forskning. Det är sällan roligt att läsa och vi vill inte att våra hjärnor ska smälta, säger Elena Raviola.

En bok i fyra delar
Boken är uppdelad i fyra delar och inleds med den skrivande upptäcksfärden som handlar om skrivandets rytm, hur man kan utveckla sätt att skriva kontinuerligt, läsningens betydelse för att skriva och kopplingen mellan skrivande och tänkande. I nästa del är det författaren som står i fokus. Här belyses forskarens roll och röst, den skrivande kroppen, hur man skriver utifrån sin kunskap, hur det akademiska systemet och skrivandets politik påverkar språkdräkten och forskarens skrivande. I den tredje delen vänds blicken mot hur man kan skriva det upplevda. Här handlar det om att belysa svårigheter och möjligheter med att sätta etiketter samt hur flöden, samtal och kontext kan beskrivas. Avslutningsvis handlar det om inspirerande genrer där lärdomar dras från texter från olika genrer. Vad kan akademiker lära från journalistiska och skönlitterära texter och poesi?

Boken presenteras den 6 oktober på ett seminarium på Handelshögskolan i Stockholm.

Mer om boken och provläs på Studentlitteraturs webbplats,

Referens:
Borgström, B. ; Helin, J. ; Norbäck, M; Raviola, E. (2015). Skrivande om skrivande. Lund: Studentlitteratur. ISBN/ISSN: 9789144106151