Debatt i SvD: "Akut brist på lärare i ekonomi på universiteten"

Redovisningen spelar en central roll i samhället genom att skapa transparens i näringsliv och offentlig sektor.

Kraven på transparens ökar och redovisningen vidareutvecklas och anpassas till en global marknad. Bland studenter i företagsekonomi är det populärt att läsa redovisning. Men det råder stor brist på kompetenta universitetslärare i redovisning i Sverige.

Närmare bestämt kommer det att behövas 150 nya doktorer under den närmaste femårsperioden för att universiteten ska kunna fortsätta hålla samma utbildningsvolym som idag. I en debattartikel i SvD 11 mars 2016 pekar docent Jan Marton tillsammans med representanter från Civilekonomerna, branschorganisationen FAR och Sveriges högskolor och universitet på vad som behöver göras för att komma tillrätta med bristen.